Thursday, January 31, 2013

Nightmares are good? 悪夢は良いって?

Again, I had a nightmare last night. As I was wandering around the deserted city alone a huge tsunami came, so I ran and ran, then I saw an abandoned post office truck so I got on, but did not know how to drive the truck!

Then, I saw a group of Mexicans and Indians walking slowly towards me, laughing and joking around. "You must run!" I warned them. "Don't worry, the tsunami won't come until tomorrow, so let's have lunch first together," they invited me. The dream continued...

Many shrinks say that the nightmares are not necessarily bad because they can release many of your subconscious issues, stress, etc. through dreams, so that they can be processed in dreams instead of the actual daily life. 

I have good dreams once or twice a year if I am lucky. I don't think it's fair. I'd much rather have good times in my dreams especially our daily lives are not always easy!

Several years ago in New York a man asked the Dalai Lama, "What do you do when you are sad and scared?" 
"I visualize myself putting my head on Buddha's knee," His Holiness answered. My work, "Comfort" above was totally inspired by it.   


昨夜もひどい悪夢を見ました。誰もいなくなった
街でただ独り彷徨っていると、津波がやって来て、
必死で走って逃げていると、放棄された郵便配達のトラックが
あったのでそれに乗るのですが、運転方法が分からない!

すると向こうからメキシコ人とインド人の団体が
ケラケラ笑いながらノロノロ歩いて来るんです。「早く逃げないと!」
と私が叫ぶと、彼らは「ああ、津波は明日まで来ないから
大丈夫よ。まずはランチを食べよう。」と、私を誘うんです。
夢はこんな感じで続いて行きました、、、汗。

精神科医たちはよく、「悪夢を見ることは悪いことではない」
と言います。日常のあらゆる潜在意識、ストレスや心配事が夢の中で
「起こって」「プロセス」されれば、実際に日常で起こらなくて
すむからだそう。なるほどねえ、、。

それにしても、私は殆ど毎晩が悪夢です。ステキな夢は
一年に1、2回見るくらいかなあ。夢でくらい良い想いを
したいものです、、。

数年前、ニューヨークでダライ・ラマ法王が、「怖い想いや
悲しい想いをしている時は猊下はどうなさるのですか?」
と言う質問に対してお答えになったことを思い出しました。

「そんな時私は、頭をそっとブッダのお膝に置いた自分
を想像します。」

上の絵は「やすらぎ」です。そんな猊下の言葉から
インスパイアされた作品でした。



No comments:

Post a Comment

Copyright©Rima Fujita 2009 All rights reserved.