Wednesday, November 14, 2012

A Key to Happiness 幸せの秘訣


I was invited to attend a very special dialogue between two Nobel Prize Laureates, H.H.The Dalai Lama and Dr. Susumu Tonegawa from MIT. Before it began I met my beloved teacher for many years who is a long-time personal attendant of His Holiness. He travels around the world all the time with HHDL, and he is extremely busy, but never forgets to be kind and attentive to others. He is truly an amazing being!

先日、都内で開催された、ダライ・ラマ法王とMITの利根川博士、2人のノーベル賞受賞者の対話にご招待いただき、行って来ました。

その前にお会いしたのは、ダライ・ラマ法王の長年の側近である、私の恩師。毎年ニューヨークや東京、インドなどでお会いしていますが、お会いするたびに元気や勇気、希望をいただいています。いつも世界中を猊下と共に飛び回っておられて多忙にも関わらず、まわりへの細かい配慮を欠かしません。本当に凄い方です。




Then, the dialogue began. The theme of the dialogue was "science and compassion," "science and human heart" and so on. My seat was on the very first row and right in front of the stage! When His Holiness came on the stage he noticed me, and said "Hello!" waving his hand at me. It made me happy, but so nervous that I had to behave well and kill my yawns. I refrained from having a cough drop also!

Dr. Tonegawa, HHDL and Peter Barakan, the MC all spoke in Englsih, and since they knew that I spoke English they often talked while looking at me. That made me behave even better that I was so exhausted after the 3-hour-dialogue! lol
Needless to say that the exhaustion was a good one. The dialogue was so interesting - brain and compassion, brain and heart, the fact that meditation is good for the human brain, etc.- that I wanted to hear more and more.

I learned a lot, and to express it in one word it will be like this...:
"Real happiness does not come from materials although they make you happy for a moment. Real happiness must come within, and must be trained by yourself. Only you can bring real happiness within yourself, and we all have that potential to do so already within ourselves."

And the key to cultivating real happiness is altruism. You must find passion in helping others in your life. If you are only concerned about yourself you will never find real happiness.

I shall try my best to apply what I learned today to my daily life!


そして、肝心な対話。「科学と思いやりの心」、「科学と幸せなマインド」といった内容がテーマで、とても興味深いお話でした。私はなんと一番前の列のど真ん中の席で、まるでこのお2人とお話している感じでした。
猊下はステージに上がるとすぐ私に気づいて「やあ!」と手を振って下さったので、益々緊張して、私はお行儀良く座って、あくびも押し殺していました。舐めたかったのど飴などを出すような雰囲気でもなく、じっと我慢。

普段ボストンのМITで教えておられる利根川博士も、司会のピーターバラカンさんも、猊下もみんな英語でお話しになりました。利根川教授も猊下も私が英語が分かるのをご存知なので、目の前に座っている私の目を見てお話になる。
ますます、お行儀良くしてお二人のお話に集中していたら、3時間後にはどっと疲れてしまいました。笑

でも、それは、もちろん、気持ちの良い疲れですよ!脳と心の関係。脳と人間の幸せの関係。心のケア、、瞑想が科学的に脳に良いという事実、、、。もっともっと聞きたいことがいっぱいでした。

学んだことは沢山でしたが、一言で表現するとしたら、こんな感じでしょうか。
「物質では自分の心を幸せにできない。できたとしても、それは一瞬のこと。自分の心とマインドは、自分でケアするもの。他人や物の力でできることではない。自分の心に本当の幸せ感を作り出すことができるのは、自分だけ。そして、皆、その力をすでに備えている。」

そして、その幸せの秘訣は、「自分、自分」という風に自分のことばかり考えるのではなく、何かの役に立つことに情熱を持ち、利他主義を自分の生活に取り入れることだということも学びました。

学んだことを実行に移せるように心がけたいと思います~!



No comments:

Post a Comment

Copyright©Rima Fujita 2009 All rights reserved.