Monday, August 12, 2013

N.Y. No.1 Pastry & A Homeless

I saw a deaf-mute homeless man limping around with a cardboard sign, "Help me," on the platform at the Union Square station the other day. My heart sank as I saw his dirty clothes and shoes that were totally torn apart. 

I took out my almond brioche from Daniel Boulud, one of my favorite chefs in New York, from my bag to give to this hungry homeless man. I was on my way to my exhibition in Chelsea, and I was planning to have this brioche there later.

The homeless man was wandering around the platform digging for any kind of food from the garbage bins. People ignored him. That is a a typical scene here in New York City.

As I tried to approach him with a brioche in my hand my body wouldn't move for some reasons as if I was frozen. The same thing happened many times in India - every time I was surrounded by the begging children and women I became frozen watching those children's grim looks with sad eyes. I just could not make myself hand out the bananas and cookies I had with me. How pathetic is that?!?

So I just stood there, frozen like a statue and watched the homeless man disappear with tears in my eyes. Later at the gallery I ate the brioche. The sweet brioche tasted rather bitter.

When I talked about this with my friends they all tried to comfort me, "I don't blame you. Many homeless are mad, and you have no idea what they may do to you. It's normal to feel scared." However, I still felt so bad that I could not even give one darn bread to one homeless man in front of me.

There is a famous quote:
"To me he may be just one of many homeless, but this bread may mean the whole world to him."

I pray that I will have more courage to act upon my wish and intention. It's more scary not to care.


ニューヨークの14丁目、ユニオン・スクエア地下鉄の駅
のプラットホームで地下鉄を待っていると、ひとりの
ホームレス男性が、「助けて下さい」と書いた段ボール
紙を持って彷徨っているのを見ました。

このホームレスは、聾唖者の上、足が不自由で普通に歩けません。
服も靴も汚れてボロボロでした。本当に気の毒になって
私の心が一瞬にしてきゅ~んと沈んで行くのを感じました。

その時、私は大好きなセレブシェフ、ダニエル・ブールの
ブリオーシュを持っていました。今、個展をしている
チェルシー地区のギャラリーへ向かう途中だったので、
あとで食べようと思って持っていたのです。
「このブリオーシュ」を彼に食べてもらおう」と思って、
バッグから出しました。

ホームレスの男性を見ると、彼はヨロヨロ歩きながら
プラットホームのゴミ箱に顔を突っ込んで、食べ物や
飲み物をあさっていました。まわりの人々は彼を見ても
知らん顔。NYでは当たり前の光景です。

ブリオーシュを手に握りしめて、ホームレス男性に近づこう
とすると、なぜか体が動きません。まるで凍ったように。
インドでも同じことが何度も起こりました。赤信号で
止まっている車の中で、沢山の物乞いの子供達に
囲まれて、バナナやクッキーを持っているにも関わらず、
あの険しく哀しい目で見つめられると、いつも硬直して
何もできない私、、。ああ、なんて情けない!

ブリオーシュを握りしめて、ただつったっていた私は、
ホームレスの男性がヨロヨロと歩きながら、消えて行って
しまうのを、ただ見ていたのでした。
本当に哀れで、涙が溢れて来ました。

後にギャラリーで、渡しそびれたブリーシュを噛み締める
ように食べました。甘いはずのブリオーシュが、なんと
苦かったことか。

友人たちに話してみると、「それは無理もないよ。
ホームレスにはキチガイもいるし、近寄るのが怖い
のは当たり前。」と慰めてくれましたが、自分の目の前
にいる困っている人に、たかが一つのパンも渡せない
自分には、さすがに呆れました。

こんな有名な言葉があります。

「私にとって、彼はごまんといるホームレスの中のひとり
かも知れないけれど、彼にとっては、このひとつのパン
は、かけがえの無いもの、、、。」

今後は、もっと勇気ある行動ととれる自分でありたいと
願うばかりです。無関心になってしまうことの方が、
もっと怖いですから。








No comments:

Post a Comment

Copyright©Rima Fujita 2009 All rights reserved.