Tuesday, May 22, 2012

India 8~The Conversation with The Dalai Lama~ インドへの旅8〜ダライ・ラマ法王との会話〜

photo:©Yukine Yoneta 2012




When I was granted a private audience with the Dalai Lama at his residency in India I was told that I could ask him a few questions. Usually I get very nervous around him, my head goes blank, get so emotional and start crying, but this time I tried to stay put. Here I was, sitting in front of a man whom I respect to much and being overwhelmed with joy and sorrow... because he should be sitting in the Potala Palace in Tibet, not in Dharamsala!

I asked him about "identity" that had been the topic in my mind for a long time. What happens to the Tibetan nomads who are forced into the city life and they are no longer nomads? What keeps them "Tibetan"? What keeps the Japanese people Japanese...?

インドの猊下のご自宅にて特別のプライベート謁見のオファーをいただいた時、いくつか質問をして良いと、側近から言われました。猊下を目の前にすると、いつも緊張して頭の中が真っ白になり、泣き出す私。でも今回は集中するように頑張りました。大尊敬する方を前にして、私は喜びと悲しみで胸が一杯になりました。なぜなら、猊下はインドではなく、祖国チベットのポタラ宮殿にいるべき方だからです。私は「アイデンティティ」についてお尋ねしました。土地を奪われ街に強制生活されているチベット遊牧民はどうなるのでしょう?何が「チベット人」であり続けるのでしょう?何が日本人を日本人とさせるのでしょう?




Then, I told him about a couple of the Muslim Tibetans in my neighbourhood. He seemed a bit surprised to hear that there are Muslim Tibetans in San Diego. 

"You built a mosque for the Muslim Tibetans in Lhasa, Your Holiness," I said to him. 

"No, that was the 5th Dalai Lama!," he said. 

"Yes, but it is YOU!" I replied, and we laughed so much. 

(In the Tibetan culture they believe that the Dalai Lamas reincarnate, therefore, the 14th Dalai Lama was the 5th Dalai Lama theoretically.) 

His Holiness told me, "Identity is nothing to do with religion. It is in your heart." 

As a Japanese who grew up in New York I feel more "Japanese" than the Japanese in Japan. Being a Japanese is a daily reminder here in America, but if you live in Japan you probably don't even think about it. I hate wearing a kimono, and I cannot stand some of the traditional rituals in Japan. Yet, I have a tremendous sense of pride of being Japanese, and I don't quite know why. All I know is that it is my life-time asset, and having integrity keeps me strong and centered. 

His Holiness and I talked about these kind of things, and I noticed that I was not nervous at all any more. Thank God, really!


そして私は、私の近所に住むイスラム教徒のチベット人の話をすると、猊下は少し驚いた様子でした。「猊下はラサにイスラム教徒のチベタン達のためにモスクを建てられてましたね」と私が言うと、「いや、あれはダライ・ラマ5世だ」と猊下はお答えになりました。
「でも、それは貴方ですよ!」と私が言うと、猊下も私も大笑い。
(チベット文化では、ダライ・ラマ法王は生まれ変わるので、皆、同じ魂とされているのです)
猊下は、「アイデンティティは宗教とは全く関係無い。心に存在するものです」とおっしゃいました。
ニューヨークで育った日本人の私は、ある意味では日本にいる日本人より「日本人である」という意識があるように感じます。アメリカでは毎日、自分が日本人であることを忘れることはできません。日本にいたらそういうことはあまり考えないのではないかな?私は着物も嫌い、いろんな日本の儀式も苦手。でも、なぜだか分からないのですが、日本人としての大きな誇りは常にあるのです。日本人として誇りを持つことが、私の一生の財産であり、尊厳を持つことが私を強く支えてくれていることは、絶対に間違いありません。







No comments:

Post a Comment

Copyright©Rima Fujita 2009 All rights reserved.