Sunday, September 26, 2010

TIBET IN SONG and Ngawang Choephel

Ngawang Choephel. Some people may remember this name from the media around the world. This Tibetan man was a famous political prisoner who almost died in the Chinese prison. He had visited Tibet to interview the Tibetans for his research on the Tibetan traditional songs, and there he was... got arrested by the Chinese police. The international attention on Ngawang was brought by celebrities such as Annie Lennox and Paul Macatney, and eventually, he was released. Some years later Ngawang made this film, TIBET IN SONG, and now it is playing in New York City.

My encounter with Ngawang was a bit unusual. I was at the Jackson Heights subway station after buying some desi goodies and food, and a smiley Tibetan man noticed me somehow. We both thought that we looked familiar, and began talking. Of course we had many mutual friends. It was my first time to meet Ngawang, but I thought that I had seen his face before. It was much later that I realized that he was the famous prisoner that I had seen in many media. I am so proud of his endurance and his commitment. Please go see this amazing film!

One night my husband and I ran into Ngawang on the 7 train again. Since we live in So-Cal now I am hoping that his film will show here in San Diego, too. However, there is no subway system here, so that Ngawang and I won't be able to bump into each other!

http://www.tibetinsong.com

ナワンチョペル。この名前を世界中のメディアで聞いたことある人も多いことでしょう。チベット人の彼は有名なポリティカルプリズナーでした。消えつつあるチベットの伝統的音楽をリサーチするためにチベットへ行ったナワンは、共産党中国の警察に捕まり牢屋へ入れられ、何年も牢獄生活を送ったのです。途中、死にかけたナワンを助けようと、歌手のアニーレノックスやポールマッカートニーたちが立ち上がり、世界中に呼びかけました。しばらくして保釈された彼は、数年以上かけてこの映画を完成させました。今、ニューヨークで公開され話題になっています。
私とナワンの出会いはちょっと変わったものでした。ある日、インド街でショッピングを堪能した後、ジャクソンハイツ駅で地下鉄を待っていると、あるチベット人男性が私に気付いたのです。なんとなく私たちは話出し、共通の友人が沢山いることを知りました。彼が有名なプリズナーだったことに気付いたのはもっと後のことでした。中国の牢獄生活は悲惨なものです。多くが耐えきれず死んで行くのです。それを乗り越え、今日こうして素晴らしい映画を作ったナワンを誇りに思います。是非、この映画を見て下さい!

ある晩、旦那さんと私は、再び地下鉄7番でばったり会いました。南カリフォルニアに住む今日、ここサンディエゴでもこの映画を公開してほしいと思います。あ、でも、ここサンディエゴには地下鉄が無いのでナワンとばったり会うことも無いか、、、笑。
http://www.tibetinsong.com

2 comments:

  1. 今夜見てきました。泣きました。
    ナワンとは数年前にパネルディスカッションで出会ったのですが、以来、この映画についてたくさん話を聞いてきました。
    そして、やっと彼の映画を見る事が出来ました。日本でも上映される日が遠からず来ますように。

    ReplyDelete
  2. 私はまだ見れていないんです、、。楽しみにしています!

    ReplyDelete

Copyright©Rima Fujita 2009 All rights reserved.