Sunday, January 3, 2010

Samurai's daughter サムライの娘


I went back to the Metropolitan Museum of Art to see the Samurai Exhibition that will end soon. Since I am not crazy about katana (swords) and yoroi (armors) I was not planning to see it, but my husband wanted to go with me. So I did. On the way to the Met I remembered the fact that my ancestors were samurais (my mother's side) and my late grandmother used to talk about my ancestor samurai stories. The photo above is the samurais from Satsuma Han (Satsuma clan.) My grandmother was from Satsuma (Kagoshima today) and she used to give me key holders with "satsuma" symbol on them when I was a child. They seemed rather silly to me, but I could tell how proud she was of the Satsuma Han. The exhibition was superb. I have never seen such collections even in Japan. They were beautiful. I do not believe in killing, yet, I did think about the "samurai spirit" that once the Japanese had honored. If the "spirit" is in my DNA how can I make it useful to today's troubled world...?

またメトロポリタン美術館へ行きました。あと数日で終わってしまう「サムライ」展覧会を見るためです。刀や鎧に興味が無い私ですが、旦那さんが行こう行こうというので、同行しました。メトへ行く途中ふと、私の先祖はサムライだったことを思い出しました。母方の先祖は薩摩藩のサムライたちだったのです。子供の頃、鹿児島へ遊びに行くと祖母がよく「薩摩藩」の象徴がプリントされたキーホルダーを、大事そうにくれたものでした。こんなものもらってもどうしたら良いものか、、、と子供ながらに悩みましたが、祖母のその誇らしげな表情は、未だに忘れられません。上の写真は薩摩藩のサムライたちです。みんな若いですね。当時の若者たちは、情熱を持ち、頭を使って、命がけで行動した。国のために必死で生き抜いたんですね。展覧会はすごいものでした。こんなコレクションは日本でも見たことないです。美しくかったです。人を殺すことは反対だけれど、「サムライ魂」について考えさせられた一日でした。私の血やDNAにその「魂」の欠片があるのであれば、私はそれをどう、この今の世の中のために役立てれば良いのでしょうか、、。

No comments:

Post a Comment

Copyright©Rima Fujita 2009 All rights reserved.