Saturday, February 26, 2011

Ravi Shankar in San Diego


Ravi Shankar. What a master he is. I don't remember when I ever heard his music for the first time, but he has been my favorite artist forever. Some years ago at my exhibition in Japan a gentleman with a long hair came with a huge sitar. He greeted me and said, "How do you do. I read that you love Ravi Shankar somewhere, and I came to play for you. I studied with him and this is the sitar that he gave to me." I was thrilled, and let him play the sitar. It was beautiful. However, the director of the sleek gallery did not like the hippy-looking man with a long beard playing the sitar at the gallery. So he was kindly asked to stop. I had never met Ravi Shankar, but that disciple of his brought me closer to the master.

Then, yesterday, I felt even much closer. I found out that Ravi Shankar lives in San Diego!!! He lives in Enchinitas where I love! I could not believe that nobody told me about this. He is 91 years old, but still playing. How amazing is that? And this photo with the Dalai Lama... how great is that?





ラヴィシャンカール。なんて巨匠でしょう。いつから彼のファンになったのか覚えてませんが、ずっと大好きな芸術家のひとりです。何年か前に日本での個展の最中に、髪の毛の長いあるひとりの男性がシタールを持って現れました。「はじめまして。理麻さんがラヴィシャンカールが好きだと何かで読みました。今日は弾いて差し上げるために来たんです。」と挨拶してくれました。「私はラヴィシャンカールの下で学んびました。このシタールは彼からいただいたものです。」と彼はギャラリーで弾き始めました。もちろん私はワクワクして大喜び!彼が弾く音色は素晴らしく美しかったです。ところがお洒落なギャラリーのディレクターは、ヒッピー男性がギャラリーでシタールを弾いていることがあまり気に入らなかったらしくて、彼は丁重に演奏を止めるように指示されたのでした。私はラヴィシャンカールに会ったことありませんでしたが、この男性のおかげで、マスターに近づいた気持ちになれたのです。

そして昨日、もっと巨匠に近づいた気分になりました。なんとラヴィシャンカールはサンディエゴに住んでいるのではありませんか!しかも私が大好きなエンシニタスに!今まで誰も教えてくれなかったことが不思議なくらいです。彼は91歳にしてまだ演奏活動を続けています。素晴らしいですね!そして彼のサイトでみつけたこのダライラマ法王とのショットも素晴らしい!



For some reasons Ravi Shankar's music makes me feel so pure... I feel pure and cleansed. It talks to some deep place in my heart, and it is moving. I cannot wait to see him perform in April.

なぜかしら彼の音楽を聴くと純粋な気持ちになるのです、、、ピュアで洗われたような。心の底のどこか深い部分に問いかけられるような。感動的です。4月に彼の演奏を聴くのが待ち遠しい。

No comments:

Post a Comment

Copyright©Rima Fujita 2009 All rights reserved.