Sunday, March 6, 2011

2138 Losar ロサール 2138年


Losar, the Tibetan New Year is here again, and it is the Iron Rabbit year. I went to the Tibetan Monastery, Drikung Kyobpa Choling, in Escandido to celebrate it. My friends, Christina, Andy and their daughters came along with me to this wonderful Losar puja. It was an extra gorgeous sunny day, and I really felt as if we were up in the Himalayan mountains!

今年もまたロサール(チベットのお正月)がやって来ました。今年はウサギ年。私は友人のクリスティーナ、彼女の旦那さんのアンディと彼らの2人の子供たちと一緒に、この素晴らしいロサールのプージャに行きました。ゴージャスな晴れの天気で、まるでヒマラヤの山の上にいるような気分でした!




There were about a hundred people there among ten Tibetans. The lamas at this monastery are from Ladakh. Having been to Ladakah myself, I greeted to them saying, "julee, julee!" (hello in Ladakhi). My trip to Ladakh was the most special one in my life, and I am extremely fond of Ladaki people. Ina, Christina and Andy's younger daughter was offered "tsampa," a barley flower offering. You are supposed to take a little with your fingers and throw it up in the air as an offering. Instead, cute Ina ate it. :) Her dad, Andy photographed it really well!

チベット人10人を含む百人ほどが集まりました。ここのチベット寺のお坊さんたちはラダックから来たラダック人たちです。2年前にラダックに行った私は「ジュレージュレー!」と挨拶しました。ラダック語で「こんにちは」を意味します。ラダック旅行は人生で最高の思い出なので、ラダック人が大好きな私。クリスティーナとアンディの下の女の子イーナは、「ツアンパ」と呼ばれる大麦の粉を、天へのお供えとして指でつまんで空へ蒔く代わりに、食べてしまいました!なんて可愛い。笑




The puja was beautiful. The monks and nuns recited prayers and played the horns and drums. The purifying incense was burning and it smelled so good. I had never seen a nun perform this puja, but since this is such a small monastery perhaps the nuns were allowed to participate...!?
I prayed, too... in my heart I prayed for Free Tibet.

プージャは美しかったです。お坊さんたちと尼さんたちは、ホーンや太鼓と共にお経を唱えました。クレンジングのお香が炊かれ、良い香りが漂っていました。私は過去に尼さんが儀式に参加しているのを見たことがありまえせんでした。おそらくこのお寺は小さくて人手が足りないので、参加を許されたのでしょうか!私も祈りました。心の中で、、、フリーチベットに。




Andy took this photo of my Tibetan friends in their traditional dress called, Chuba, and Christina, their daughters and me. There are less than 10 Tibetans here in San Diego. Back in New York I had several hundred Tibetan friends. Every Losar was a huge party with a huge group of Tibetans. Now, it is much more intimate. It is a small group, and it feels like a family here... oh, and the Ladakhi lamas! Who would I have imagined that I'd meet the lamas from Ladakh in SoCal!!!

アンディがチベット民族衣装チューバを纏ったチベタンの友人たちと、奥さんクリスティーナと娘たちのグループショットを撮ってくれました。サンディエゴには10人ほどのチベット人が住んでいます。ニューヨークには数百人のチベタンの友人がいる私は、毎年、大勢のチベット人たちと共にロサールを祝って来ました。今はもっとインティメイトな小さなグループです。でも、家族、、という感じがします。ああそして、ラダックのラマたち!南カリフォルニアでラダックのお坊さんたちと出会えるなんて、誰が想像できたことでしょう!!!

No comments:

Post a Comment

Copyright©Rima Fujita 2009 All rights reserved.