Monday, May 2, 2011

Gustavo Dudamel and David Afkham デュダメルとアフカム


On the next day of my exhibition opening in LA I was invited to go to a classical concert at the Walt Disney Concert Hall as a surprise gift. Being a huge classical music fan I was so excited. I had purchased a ticket for Dudamel's concert for May 28 six months ago, and that was the earliest one I could get. This concert was not to be conducted by Dudamel, the popular music director of the LA Philharmonic, but so what? I was still very happy to hear the Beethoven's 5th.

個展のオープニングの翌日は、ある方からウオルトディズニーコンサートホールでのクラシックコンサートに招待されました。クラシック音楽ファンとしては嬉しいサプライズでした。私は半年以上も前に、やっとデュダメルのチケットをゲットしたくらい(まだ先の5月28日のコンサートです)で、それが一番早くとれる彼のチケットだったのです。デュダメルは今、一番人気が高いと言える指揮者で、LAフィルハーモニックオーケストラのディレクターでもあります。この夜のコンサートの指揮者はデュダメルでないと聞きましたが、全然平気!ベートーベンの第5を聴けるなんて幸せ。



The hall was designed by Frank Gehry. He is not my favorite architect, but I appreciated his usage of wood that gave the hall a warm and welcoming ambiance. I was surprised to see that there were many people sitting on the back of the orchestra, and wondered about the sound system there. Normally the best sound would be the front of the stage.

コンサートホールは、かのフランクゲリイがデザインしました。私が好きな建築家じゃないけれど、温かい雰囲気を出す木材を使っていたことは良かったな。ステージの後ろにも沢山お客さんがいたのにはビックリ。普通、音はステージの前が一番良いものですけれど、後ろの音響はどんなだったのだろう?



I did not know who the conductor would be that night. I have seen Dudamel's performance only on television so far. He is extremely passionate, dramatic and powerful. He has brought a fresh and young wind into a dying classical industry, I must say, because I know that many people have begun having interests in classical music because of him.

デュダメルが指揮者でないことは知っていましたが、誰が指揮者なのか気にもしてませんでした。デュダメルのパーフォーマンスはまだテレビで見ただけですが、とても情熱的でドラマティックでパワフル。彼は死にかけているクラシック音楽産業に、フレッシュで若い風を運んできてくれましたね。多くの人たちが彼の影響でクラシック音楽を聴きに行くようになったようです。


How can you say no to this his charisma?!? このカリスマに「ノー」なんて言えませんよネ!




Well, well, well. Let me tell you what happened. The conductor of that night's concert could not make it for some reason, so this young man was the substitute. Oh my god. He was like a rising star! (Well, he is...since he won the Donatella Flick Conducting Competition in 2008.) He is David Afkham, a 27-yr-old assistant conductor of the London Symphony Orchestra. He is tall, slender, elegant and amazing. It was like watching a beautiful dance. I was totally mesmerised!

そして何が起こったかをお話しましょう。その夜の指揮者は何かの理由で来れなくなったので、急遽、代理の指揮者が登場することになりました。オーマイゴッド。まるでライジングスターのようでした!(ああ、でも彼はそうなんです。2008年のドナテラフリック指揮コンペティションで優勝していますから)デイビッド・アフカム。27歳でロンドンシンフォニーオーケストラのアシスタントコンダクターを務めています。長身でスレンダー、エレガントで凄い!まるで優雅なダンスを見ているようでした。もうすっかり魅了されました!




And this face? How can you say no to this sweet face? lol Young, talented and handsome conductors... they are what the classic industry needs right now, and it seems that LA Phil. is really working on it. However, there is something that bothers me a lot. After attending several classical music concerts in SoCal I have noticed that the audience always applauds between the movements. It is just so strange! I have never seen such thing in New York, Japan or Europe. At this very concert, too, many people applauded every time each movement ended. You are not supposed to applaud between the movements. YOU JUST DO NOT CLAP BETWEEN THE MOVEMENTS.

The pause between the movements should be silent for some reasons: it is a time to reflect. The pause is part of the music. There is a whole flow including all the movements and pauses. Therefore, clapping between the movements breaks the flow, so you must stay silent. As an artist who makes books, it is like a reader applauds before turning every single page rather than clapping at the end of the whole story. How annoying is that!?

David Afkham just ignored the clapping audience between the movements, and did his thing. I have seen a conductor turning towards the clapping audience between the movements with a bitter smile and bowing. That is way too nice, I thought. I know how annoying it is for the music players, especially the conductors who are trying to focus between the movements. However, this is something the suffering classical music industry has to deal with in order to attract more audience. At least they've got young and hot conductors like Dudamel and Afhkam, and I am certain that there will be more!

それにこのルックス!こんなスイートな顔に「ノー」と言える人なんていないはず!笑 若くてカッコいい才能あるキャラクターたちが必要なクラシック音楽界。LAフィルはちゃんとそれをしているようですね。でも、ひとつ南カリフォルニアのクラシックコンサートで気付いたことがあるんです。オーディエンスが、楽章の間に拍手するんですよ!信じられない。南カリフォルニアで数回以上、クラシック音楽のコンサートに行きましたが、みんな楽章の間に拍手するんです。ワーワーっ!と感嘆の声を上げる人もいます。こんなことはニューヨークや東京、ヨーロッパでは見たことありません。拍手はすべての楽章が終わってからするものであって、間(ポーズ)ではするべきでないのです!

楽章の間で拍手をしないのには理由があります。このポーズ(間)では、演奏する側も聴く側もが、いろいろと感じたりしながらリフレクトする大切な時間なのです。特に演奏者や指揮者は、次の楽章への準備の瞬間でもある。そんな時にワーワーと言われたくないものなのです。コンポーザーとしても、全体のフローが崩れ、嫌なものです。絵描きの私として説明すれば、自分が作った絵本を誰が読んでいて、1ページごとに拍手をするようなもの。なんて厄介な!

デイビッド・アフカムは、いちいち拍手する観客を無視して、淡々と指揮を続けていましたが、私が過去見た経験では、楽章と楽章の間で拍手する観客に対して、苦笑いをしながらオーディエンスの方をちらっと向いて会釈をする指揮者もいました。それは親切というか、親切すぎるというか、、。演奏者と指揮者にとって、この有り難迷惑な拍手は集中の邪魔にもなるし、本当に困ったものですネ、、。
でも、これが今死にかけているクラシック音楽産業にとっては文句も言えない状況なのかも知れません、、。少なくとも、デュダメルやアフカムのような若くてかっこいいヤングたちがいるし、今後もいっぱい新星が誕生して来ることでしょう!

No comments:

Post a Comment

Copyright©Rima Fujita 2009 All rights reserved.